קשב וריכוז- עולם ומלואו

הפרעת קשב וריכוז – עולם ומלואו

 

כבר זימננו את ההורים כמה פעמים ולא עוזר כלום…  

 עסוק כל הזמן עם חברים מסביב ומפריע למהלך השיעורים…  

לא מצליח לשבת במקומו וכאילו יש לו קפיצים…

 נעלם מהשיעורים והמשגיח ראה אותו קופץ מגג הישיבה לגג של ביהכ"ס הסמוך…

לא מוכן להקשיב למה שאומרים לו…

שולחן שבת ?  זה לא שולחן !! הילד קם כל הזמן, מתקוטט עם אחיו, מתישב על הספה וקורא ו…

והעיקר !!! הוא בחור מוכשר ואפילו ציונים גבוהים ואנחנו פשוט כבר לא יודעים מה לעשות איתו.

כל אלו ועוד הינם רק מקצת מתיאורם של משגיחים, מגידי שיעורים, ראשי ישיבות והורים שמתלוננים על בחורים/ילדיהם במסגרת הישיבה והבית ומגיעים אלינו להתייעץ איך לנהוג ואיך לנהוג עם אותם ילדים/נערים ואיך לעזור להם להתקדם.

כבר במפגש ראשון עם הנער אנו מגלים בחור טוב, כשרוני, רגיש, לעיתים אף שנון ביותר וברוב המקרים עם רצון עז  להיות כמו כולם ושונה ממצבו הנוכחי.

אכן, בחור מיוחד לפנינו במלוא מובן המילה ורק בכוחות משולבים ובהתנהלות מכוונת של הבית, הישיבה/המסגרת והצוות הטיפולי ניתן יהיה "לחשב מסלול מחדש" בדרכו של הילד/הנער תוך התחשבות בתכונותיו המיוחדות והיחודיות.

כן !!! הפרעת קשב אינה מחלה, היא תכונה/נטיה ככל שאר התכונות שבאדם ובעזרת כלים מתאימים יגיע הילד/הנער לפסגות שאיש לא ציפה להן.

רבות ניתן להרחיב בנושא "הפרעת הקשב" ועל כך אולי בפעמים הבאות. הפעם נבהיר ממש בקצרה ובפשטות את ההגדרות המקובלות וכפועל יוצא את התנהגותינו במשולש מחנכים-מטפלים-הורים.

ישנם שני מצבים טיפוסיים של הפרעת קשב וריכוז. האחת ADD – הפרעת קשב וריכוז ללא ביטוי היפראקטיבי והשניה, הפרעת קשב והיפראקטיביותADHD   – מוגדרת כהפרעה נוירולוגית התפתחותית הנפוצה בקרב ילדים ונוער, אך ממשיכה גם לגילאים מאוחרים יותר.  

ההפרעה כוללת שלוש משפחות של תסמינים: 

  1. קשיי קשב = חוסר מסוגלות למיקוד במשימה לאורך זמן.
  2. אימפולסיביות = מעשים פזיזים ללא מחשבה תחילה.
  3. היפר אקטיביות = תנועתיות יתר שאינה מותאמת לגיל ולסיטואציה.

 

ההפרעה משפיעה על תחומים רבים בחיים, כמו: רכישת השכלה, בריאות פיזית ונפשית, תפקוד חברתי, השתלבות בתעסוקה, התנהלות בזוגיות/במשפחה וחינוך הילדים. 

במפגש שני באחת הסדנאות שאני מוביל בנושא לאנשי חינוך, הורים ומטפלים לא הופתעתי כששמעתי  מהמשתתפים שהמפגש הראשון שחשף אותם  לעומק נושא "הפרעת הקשב" הביא אותם  להכרה והבנת התכונה/נטיה/התנהגות  שאיננו רגילים בה ובאופן בלתי מודע הם התייחסו בייתר סלחנות לילד/נער שבחסותם מה שהוביל לתחושת רוגע בולטת בהתנהגותם לעומת המוכר עד כה וזאת, עוד בטרם הגענו לשלב "ארגז הכלים" להתמודדות עם ילדים/נערים אלו.

אבחון וטיפול מתאים יערך אך ורק על ידי אנשי מקצוע מוסמכים הן במישור הרפואי והן במישור הטיפולי הרגשי.

 

לסיום, הבה נתבונן לרגע קט באותם ילדים/נערים ונבחין בעזרה הרבה שהם נכונים לתת בכל הזדמנות, ברגישותם לזולת, בכושר הארגון שהם מגלים בארועים שונים ועוד , אך בעיקר נשמח בחיוניותם שאם לא היתה נוכחת בשטח – היה לנו משעמם.

בשילוב זרועות ובטיפוח וחיזוק החיובי שבהם נגלה עולם ומלואו, נודה לקב"ה על ה"מתנה הנפלאה"  שהפקיד בידינו  תוך הצלת נפש נוספת בישראל.

 

יואל פביאן

עו"ס קליני ומגשר M.S.W