פגישות הדרכה למטפלות רגשיות- יעל ליוש

במתי"א שלנו עובדות מטפלות באומנויות מתחומים שונים: אומנות חזותית, מוסיקה, פסיכודרמה, צילום וביבליותרפיה.

כחלק מהעבודה הטיפולית, כל מטפלת מקבלת הדרכה ממטפלת מנוסה ממנה, על מנת להתמקצע בתחום. במתי"א שלנו, קלאודיה סבדיני- רכזת תחום תרפיה, נותנת לכל אחת מאיתנו הדרכות פרטניות וגם הדרכה קבוצתית. ההדרכה היא מקום בו אפשר להביא ולבדוק סיטואציות מן הטיפול, להתבונן בהן ולצאת לכיווני חשיבה נוספים.

ההדרכה היא מרחב משותף ופרטי שמותר להביא לתוכו את כל מגוון הרגשות. להלן אשתף בדוגמא מתוך פגישת הדרכה, שעוסקת בילדים על הרצף האוטיסטי, על מנת להבין מהו אותו מרחב שעוזר לכל מטפלת לגדול ולצמוח.

 

מדריכה: מה שלומך?

מטפלת: כל כך חיכיתי לפגישה שלנו, יש לי כל כך הרבה דברים לספר לך…

מדריכה: אני מקשיבה

מטפלת: זוכרת שסיפרתי לך כמה היה קשה למוטי להיכנס לחדר שלי? וכמה נלחצתי מזה שהוא לא רוצה להיכנס איתי לחדר? והצעת לי לטפל בו בינתיים במרחב של הגן. אז אתמול הוא פעם ראשונה הסכים להיכנס, ובדק מה יש בחדר. ואחרי שבדק הכל ביקש דף, וצייר ציור. ואני לא ידעתי מה לעשות מרוב התרגשות, וחקרנו ביחד את המקום החדש והלא מוכר.

מדריכה: זה ממש מדהים. אני חושבת שמוטי הרגיש שאת מאפשרת לו להישאר בגן, או להיכנס לחדר. והמרחב הזה שנתת לו עזר לו להתנסות במשהו חדש.

מטפלת: ואתמול אלי לא רצה לצאת מהחדר. והוא אמר לי לא! לא! לא! אז נורא שמחתי שטוב לו איתי, אבל הבנתי שהוא צריך ללמוד שבסיום הפגישה יוצאים מהחדר, זה חשוב להתפתחות שלו.

מדריכה: שאלת את הצוות איך הוא מתמודד עם מעברים בגן? שאלת אם זה קורה לו בעוד מקומות? תנסי לדבר עליו בישיבת צוות הבאה ולבדוק אם הקושי שלו מופיע בעוד מקומות. אחרי שתבדקו את הקושי תנסו לראות גם מה יכול לעזור לו במעבר מפעילות לפעילות. אני מציעה שתנסי להכין אותו מראש שהפגישה עומדת להסתיים, תני לו זמן להיות בתוך הפרידה.

מטפלת: פרידה זה קשה. אני לא אוהבת פרידות.

מדריכה: זה מאוד יכול לעזור לך להבין את אלי. לילדים על הרצף האוטיסטי קשה עם פרידות.

מטפלת: אני ממש מבולבלת ילד אחד לא רוצה להיכנס, ילד שני לא רוצה לצאת…

מדריכה: זה בסדר להיות מבולבלת, וגם הילדים יכולים להרגיש מבולבלים. כשאת תוכלי לתת מקום לבלבול שלך, גם הילדים יוכלו לתת מקום לבלבול שלהם.

מטפלת: רגע, אני כותבת לי את זה כדי שלא אשכח.

מדריכה: עוד חמש דקות אנחנו צריכות לסיים.

מטפלת: איזה כיף שאת מכינה אותי מראש…